بنر خرید اکسپلور اینستاگرام

در این مقاله قصد دارم شما را با نکات و ایده‌های مختلف و موثر در رابطه با نوشتن یک کپشن جذاب برای اینستاگرام آشنا کنم. با به کارگیری این نکات می‌توانید تاثیر کپشن‌های خود را بر روی مخاطبانتان بیشتر از قبل کنید.

به شما خواهم گفت که با رعایت چند نکته‌ی ساده و با نشان دادن چند نمونه‌ی بارز و عالی از کپشن‌های برند‌های موفق ایرانی و خارجی چگونه یک کپشن جذاب و موثر برای پست های خود بنویسید.

کپشن اینستاگرام چیست؟

قبل از شروع بحث بگذارید یک توضیح کوتاه در مورد کپشن اینستاگرام برای افراد تازه وارد این دنیای عظیم اینستاگرام بدهم.

در واقع کپشن متنی است که زیر یک پست نوشته می‌شود، این متن می‎‌تواند تا 2000 حرف باشد و در آن از ایموجی‌های (شکلک) مختلف استفاده شود، به علاوه شما می‌توانید در کپشن خود تا 30 هشتگ مختلف استفاده کنید البته این به این معنی نیست که تا دلتان می‌خواهد کپشن خود را پر از شکلک و هشتگ کنید بلکه با استفاده‌ی درست از آنها کپشن خود را طوری بنویسید که توجه مخاطب را جلب کرده و آنها را به تعامل تشویق کند.

متن کپشن شما نشانگر هویت و شخصیت شماست پس باید در نوشتن آن دقت کنید و در نظر داشته باشید که، یک کپشن خوب می‌تواند تاثیر بسیاری در سرگرم کردن مخاطب داشته باشد و واکنش آنها را نسبت به پست شما چند برابر کند.

چرا نوشتن یک کپشن جذاب برای اینستاگرام اهمیت بسیاری دارد؟

چرا نوشتن کپشن اینستاگرام جذاب اهمیت زیادی دارد؟
چرا نوشتن کپشن اینستاگرام جذاب اهمیت زیادی دارد؟

ممکن است شما تصاویر جالب و زیبایی در اینستاگرام به اشتراک بگذارید اما اگر نتوانید یک کپشن جذاب و موثر برای آن بنویسید ارزش آن به مراتب کاهش پیدا می‌کند؛ جذابیت پست های شما به کیفیت کپشنی بستگی دارد که برای آن می‌نویسید.

به کمک یک کپشن خوب پست های شما برای مخاطبان، جذابتر خواهد شد و در نتیجه لایک ها و کامنت های بیشتری از آنها دریافت خواهد کرد.

در اصل پست‌های اینستاگرام بر اساس محبوبیت نشان داده می‌شوند و اگر شما به پست های بالاتر در صفحه اینستاگرام خود نگاه کنید متوجه می‌شوید که معمولا پست هایی که کپشن بهتری دارند محبوبیتشان نیز بیشتر است و در جایگاه بالاتری قرار میگیرد و این موضوع ثابت شده است که پست هایی که کپشن خوب و جذابی دارند بیشتر به کاربران نشان داده می‌شوند.

به علاوه شما می‌توانید هشتگ هایی را به کپشن خود اضافه کنید که باعث بیشتر دیده شدن پست شما توسط کاربران می‌شود و در نتیجه تعداد فالووران شما هم افزایش پیدا می‌کند.

نکات نوشتن یک متن جذاب برای کپشن اینستاگرام

حال که اهمیت یک کپشن خوب و جذاب را فهمیدیم اجازه دهید که ببینیم یک کپشن خوب چه ویژگی‌هایی دارد و چه نکاتی باید در آن رعایت شود.

بنر خرید اکسپلور اینستاگرام

1. مخاطبتان را بشناسید

کپشن اینستاگرام جذاب

در حدود یک میلیارد و ۸۲ میلیون کاربر از اینستاگرام استفاده می‌کنند(ویکی پدیا)و شما باید بدانید کدام دسته از این تعداد مخاطب شما محسوب می‌شوند! چون داشتن شناخت کامل و خوب از مخاطبان خود قدم اول نوشتن یک متن موثر و زیبا برای کپشن است.

سعی کنید به دنبال جواب چند سوال در مورد فالوور های خود باشید؛ سن، جنسیت، محل زندگی، شغل و اینکه به چیز هایی علاقه‌مند هستند؟ با پیدا کردن جواب این سوالات می‌توانید بفهمید که چگونه با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و محتوای مناسبی را بر اساس سلایق و نیازهای آنها ارائه دهید.

2. شناخت پیام خود و رعایت چند نکته در نوشتن متن

تنها با شناختن مخاطب مساله تمام نمی‌شود شما نیاز دارید تا پیام خودتان را نیز بشناسید و بدانید که چه حرفی را میخواهید به مخاطب منتقل کنید و باید توجه داشته باشید که این موضوع هم در مورد صفحه های شخصی و هم صفحه های تجاری صدق می‌کند.

پیدا کردن پاسخ این سوال‌ها در این مسیر به شما کمک خواهد کرد: با چه چیزی مخالف و موافق هستید، ارزش ها و باور های شما، و همچنین چه صفاتی شما را به خوبی توصیف می‌کند؟

بر فرض مثال شما یک صفحه‌ مرتبط با دنیای هنر دارید. مثلا نقاش، موزیسین، بازیگر… پس باید صفاتی مثل خلاقیت کنجکاوی و ساختار شکنی می توانند به خوبی شخصیت شما را شرح دهند و ارتباط نزدیکی بین شما و مخاطبان ایجاد کنند.

پیام صفحه‌ی شما هم می‌تواند در قالب آثار هنری باشد تا مخاطبان را به آشنا شدن با دنیای جذاب هنر تشویق کند؛ و اینکه با چه چیزی مخالف هستید؟ مشخص است که مخالف یک روند تکراری هستید و به دنبال تجربه چیز های جدید هستید. فکر کنم با این مثال به خوبی اهمیت شناخت پیام و میزان تاثیر آن را فهمیده باشید.

اگر تا به حال اسم بیسکوئیت Oreo به گوشتان نخورده، باید بگویم که این بیسکوئیت پرفروش ترین بیسکوئیت در کشور آمریکاست.

تیم بازاریابی این شرکت که واقعا در شبکه های اجتماعی موفق حاضر شدند و به خوبی از طنز برای انتقال داستان های خود استفاده می‌کنند. پست زیر را در صفحه‌ی اینستاگرام خود به اشتراک گذاشتند، متن تصویر به این شکل ترجمه میشود: قدمی کوچک برای میان وعده ها (که کنایه‌ای به سخنان اولین فضانوردی دارد که پا بر روی کره ماه گذاشت.)

اکنون می‌خواهم به چند نکته‌ی مهمی که هنگام نوشتن متن باید آنها را رعایت کنید اشاره کنم.

1. هنگام نوشتن متن خود حتما لحنی صمیمی داشته باشید

فضای اینستاگرام فضایی گرم و صمیمی محسوب می‌شود پس هنگام نوشتن با مخاطبان خود لحنی گرم و صمیمی داشته باشید و در نظر داشته باشید هیچکس از متن های خبری و خشک خوشش نمی‌آید، در واقع جدیت بیش از حد نه تنها برای مخاطبان جذاب نیس بلکه میتواند از طرف آنها تاثیر منفی نیز داشته باشد.

صفحه چیتوز می‌تواند نمونه‌ی خوب استفاده از لحن صمیمی و دوستانه با مخاطب باشد.

2. حجم نوشته خود را در نظر داشته باشید

دقت داشته باشید که بیشتر کاربران، پست های اینستاگرام را با سرعت و پشت‌سر هم نگاه می‌کنند و نمی‌خواهند وقت زیادی پای خواندن یک مطلب بگذارند پس در نظر داشته باشید که تا حد امکان متن های کوتاهی برای کپشن خود بنویسید البته باید دقت کنید که نباید در این کار زیاده‌روی کنید.

پست زیر مطعلق به صفحه شرکت تسلاست (شرکت تولید خودرو های برقی ایلان ماسک) که می‌توان مثال خوبی برای این مورد در نظر گرفت.

کپشنی که خود شرکت برای تصویر انتخاب کرده خیلی ساده و خلاصه وار نوشته شده: “از منظره لذت ببرید”. متنی که به تصویر معنا می‌دهد در عین حال خواندن آن بیشتر از چند ثانیه طول نمی‌کشد.

ولی همانطور که گفتم لزومی ندارد که متن پست‌های شما کوتاه باشد. کاملا عادی است که گاهی شما به توضیح بیشتر و در نتیجه نوشتن متنی طولانی نیاز داشته باشید و شاید بخواهید تصاویر خود را بیشتر توضیح دهید و با این کار جذابیت آنها را بیشتر کنید.

3. مهمترین کلمات را در ابتدای متن استفاده کنید

مخاطبان هنگام خواندن کپشن پست شما فقط می‌توانند چند سطر اول آن را بخوانند و برای خواندن ادامه متن باید بر روی گزینه‌ی more کلیک کنند پس یعنی اگر شروع متن شما برای مخاطبان جذاب نباشد آنها هرگز به خواندن ادامه نخواهند داد.

بنابراین باید دقت ویژه‌ای در نوشتن ابتدای متنهایتان به خرج بدهید و آن را طوری بنویسید که مخاطب برای خواندن ادامه‌ی آن کنجکاو شود.

4. از ایموجی و شکلک های مختلف در مقاله‌ی خود استفاده کنید

در کپشن اینستاگرام از ایموجی ها استفاده کنید.

5. سعی کنید از نقل قول استفاده کنید

در متن خود از سخنان و جملات افراد یا برند های بزرگ و مشهور دنیا استفاده کنید.

6. ویرایش و بازنویسی متن منجر به بهتر شدن آن می‌شود

همیشه به یاد داشته باشید که قبل از انتشار پست یک بار دیگر متن کپشن را بخوانید این کار نه تنها باعث می‌شود اشتباهات املایی و انشائی را پیدا کرده و اصلاح کنید بلکه باعث میشود متن را به ساده‌ترین و خواناترین صورت ممکن ویرایش کنید.

3. استفاده‌ی درست از هشتگ اینستاگرام در کپشن

هشتگ چیست؟ چگونه از هشتگ در اینستاگرام استفاده کنیم؟
هشتگ اینستاگرام

هشتگ ها عوامل بسیار تاثیرگذاری در میزان دسترسی شما می‌باشند و این یعنی شما نباید از کنار این موضوع سرسری رد بشوید و بی هدف از هشتگ‌ها استفاده کنید.

طبق آمار استفاده از حداقل یک هشتگ در کپشن های اینستاگرام، باعث می‌شود که پست‌ها به طور متوسط 12.6% بیشتر دیده شوند.

خواندن هشتگ ها معمولا سخت تر از خواندن متن معمولی است و وقتی چندید هشتگ به صورت متوالی در کپشن استفاده می‌شود در نهایت ذهن مخاطب را به هم میریزد و باعث میشود خواننده بخشی از متن را به صورت سرسری رد کند.

نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه کنید میزان مرتبط بودن هشتگ های استفاده شده در کپشن شماست وقتی هشتگ شما ربط چندانی به پست نداشته باشد باعث ایجاد مزاحمت برای کاربران میشود چون پست شما در جای نامرتبطی ظاهر خواهد شد، و مطمئن باشید به هیچ وجه بازخورد مثبتی از این اتفاق نخواهید گرفت.

همیشه هنگام انتخاب یک هشتگ سعی کنید مواردی را انتخاب کنید که بیشترین میزان محبوبیت را دارند چرا چون وقتی شما از یک هشتگ در پست خود استفاده می‌کنید اینستاگرام این موضوع را تشخیص میدهد و مطالبی با هشتگ یکسان را به بقیه کاربران نمایش می‌دهد. بنابراین هر چه از هشتگ محبوبتری در کپشن خود استفاده کنید بیشتر توسط کاربران دیگر دیده خواهید شد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله‌ی هشتگ اینستاگرام را مطالعه کنید.

ایده های خوب از برند های مطرح برای کپشن اینستاگرام

در این بخش چند مثال ساده از انواع کپشن ها برای شما میزنیم که با دیدن آنها شما هم بتوانید کپشن مناسبی بنویسید.

کپشن های آموزنده و علمی

فرایندی که باعث میشود کاربران از یادگیری چیز های جدید لذت ببرند اگر کپشن پست زیر را بخوانید متوجه میشوید که پر از حقایق علمی و ابتکارات این شرکت است.

کپشن آموزشی

در این نوع کپشن که درصد موفقیت بالایی دارند شما انجام کاری را قدم به قدم به مخاطب خود آموزش میدهید.

نظرسنجی، بازی های مختلف و مسابقه

یک روش خوب دیگر برای نوشتن کپشن، که مخاطب خود را به تعامل با صفحه خود دعوت میکنید.

کپشن های تبلیغاتی از دیگر حساب های مجازی خود

گاهی ممکن است شما بخواهید کاربران خود را برای بازدید از سایر حساب ها یا شبکه های اجتماعی خود دعوت کنید برای مثال وبلاگ خود و… استفاده از لینک و تبلیغ آنها در کپشن های خود یکی از ایده های جالب دیگر است.

روایت داستان

یکی از سبک های دیگر کپشن اینستاگرام آن دسته از کپشن هایی است که شما به روایت یک داستان در آن میپردازید.

پشت صحنه یک برند

نشان دادن چهره‌ی انسانی یک برند یا پشت صحنه‌ی آن یکی دیگر از سبک های موثر و جذاب نوشتن کپشن است.

سخن پایانی

و در پایان باید متوجه شده باشید که نکاتی که در این مقاله گفته شده نه تنها در نوشتن یک کپشن جذاب برای اینستاگرام کاربرد دارند بلکه می‌توانند در راستای تصمیم گیری بهتر در مدیریت صفحه اینستاگرام به شما کمک کنند.

امیدوارم توانسته باشم نگاه شما را نسبت به روش های بازاریابی در اینستاگرام بازتر کنم. برای اطلاعات بیشتر از دنیای اینستاگرام، دیگر مقالات مارا نیز مطالعه کنید و در بخش دیدگاه‌ها نظرات خود را با ما در میان بگذارید با سپاس فراوان!