فهرست عناوین +
بنر خرید اکسپلور اینستاگرام

اینستاگرام از زمان شروع تا امروز، پیشرفت زیادی داشته و هر بار با آپدیت های مختلف به طور منظم، قابلیت‌های جدیدی را برای کاربران خود ارائه می‌کند. این موضوع، شناخت بهتر اینستاگرام و همه ویژگی هایش را سخت تر از قبل کرده و باعث شده تا کاربران با اصطلاحات اینستاگرام در محیط این شبکه اجتماعی، غریبه شوند.

از این رو تصمیم داریم در این مقاله به طور کلی شما را با تمامی اصطلاحات اینستاگرام آشنا کنیم تا دیگر هیچ موردی درباره این اپلیکیشن برای شما نشناخته نماند. اصطلاحات اینستاگرام، به منزله فرهنگ اینستاگرام می باشد که برای ارتباط صحیح با دیگران درک آن ها ضروری است.

اصطلاحات اینستاگرام | بخش مشخصات کاربری

نام کاربری (آی‌دی) / Username

آی‌دی یکی دیگر از پرکابردترین اصطلاحات اینستاگرام بوده و برای ارتباط افراد در این شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آی دی هر کاربر با دیگری متفاوت بوده و افراد برای وارد شدن به صفحات مختلف، باید از طریق سرچ این اپلیکیشن آی‌دی اکانت مورد نظر را وارد کنید.

بیو / Biography

در قسمت بیو، اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، شغل، علاقه مندی ها و یا لینک کسب و کار اینترنتی خود را می‌توانید بنویسید؛ که در اصطلاحات اینستاگرام بیو یا بایو گفته می‌شود.

ویرایش حساب کاربری / Edit profile

 با ویرایش پروفایل اینستاگرام می‌توانید اطلاعاتی نظیر نام، نام کاربری، ایمیل، عکس پروفایل، بیوگرافی و… را مدیریت کنید.

حساب کاربری / Profile

دانلود تصویر پروفایل اینستاگرام
دانلود تصویر پروفایل اینستاگرام

صفحه ای متشکل از اطلاعات شخصی مثل بیوگرافی، عکس پروفایل، تعداد پست، فالوور و فالووینگ ها را شامل می شود.

اصطلاحات عمومی اینستاگرام

پست / Post

یکی از پایه‌ترین اصطلاحات اینستاگرام «پست» هست که میان همه‌ی کاربران استفاده می‌شود. به هر مطلبی که در اینستاگرام منتشر می‌شود، پست می‌گویند. پست می تواند به صورت عکس، ویدیو و تصاویر متحرک باشد. در اولین صفحه اپلیکیشن اینستاگرام، ما پست های اشتراکی فالووینگ هایمان را می بینیم؛ همچنین پست هایی که ما به اشتراک می گذاریم در دسترس فالوور هایمان قرار می گیرد.

فالو / Follow

فالو به معنی دنبال کردن است. شما اکانت مورد علاقه خودتان را فالو می کنید؛ سپس در لیست فالوور های آن اکانت قرار می گیرید و از آن پس پست های اشتراکی آن در فید (صفحه اصلی) شما نمایش داده می شود.

فالوور / Follower

برای خرید فالوور ایرانی اینستا کلیک کنید!

فالوور اینستاگرام - اصطلاحات اینستاگرام
فالوور اینستاگرام – اصطلاحات اینستاگرام

یکی از اصطلاحات اینستاگرام که برای کاربران پراهمیت بوده، فالوور است. فالوور به تعداد دنبال کننده های یک پیج گفته می شود. و میزان کمیت فالوور با محبوبیت صفحه رابطه مستقیم دارد.

فالووینگ / Following

این اصطلاح دقیقا کلمه‌ی مقابل فالوور است. و نشان دهنده تعداد صفحه هایی است که فرد در اینستاگرام دنبال می کند.

بنر خرید اکسپلور اینستاگرام

فید / Feed

فید در اصطلاحات اینستاگرام همان صفحه‌ی هوم (خانه)، است که شامل استوری و پست های افراد می شود. کاربران اینستاگرام اغلب با صفحه‌ی فید سر و کار دارند.

اکسپلور / Explore

مقاله مرتبط: آموزش ورود به اکسپلور اینستاگرام

اکسپلور اینستاگرام | اصطلاحات اینستاگرام
اکسپلور اینستاگرام

در قسمت اکسپلور اینستاگرام، پست های پیشنهادی این شبکه به کاربر نشان داده می شود. این پیشنهاد ها بر اساس علاقه مندی های فرد و همچنین فالوور و فالووینگ های اکانت نشان داده می شود.

دایرکت / Direct

دایرکت در اصطلاحات اینستاگرام به معنای ارسال پیام از طریق اینستاگرام است. دایرکت به بخشی گفته می شود که در آن کاربران اینستاگرام می‌توانند با هم در ارتباط باشند. و توسط اینستاگرام به ارسال پیام متنی، عکس، پست و استوری بپردازند.

مقاله مرتبط: دلایل بالا نیامدن دایرکت اینستاگرام در 2023

استوری / Story

یکی از اصطلاحات اینستاگرام است که از آپدیت های سال 2017 این اپ به حساب می‌آید. شما می توانید توسط استوری اینستاگرام عکس، ویدیو و تصاویر متحرک را به مدت محدود به اشتراک بگذارید.

دنبال کننده های شما به مدت 24 ساعت پس از آپلود استوری، آن را می‌بینند؛ استوری متفاوت تر از پست اینستاگرام است، و افراد بعلاوه دیدن محتوای شما می توانند نظرات خود را برای آن بنویسند یا واکنش نشان دهند که از طریق دایرکت به اطلاع شما می‌رسد.

لایک / Like

بهترین سایت های خرید فالوور اینستاگرام
لایک

از کلیدی ترین اصطلاحات اینستاگرام لایک هست. اگر پستی در اینستاگرام نظر شما را جلب کرد، می‌توانید با کلیک روی آیکون قلب آن را لایک کنید. امکان لایک کردن پست با دو ضربه روی عکس و ویدیوی منتشر شده هم وجود دارد. سایر فالوورها با کلیک روی تعداد لایک‌ها، از افرادی که پست را لایک کرده‌اند باخبر می‌شوند. تعداد لایک‌های یک پست به معنای محبوبیت آن خواهد بود؛ به همین دلیل هم نوعی رقابت در این زمینه بین کاربران اینستاگرام ایجاد شده است.

کامنت / Comment

کامنت به معنای اظهار نظر است. شما پس از اشتراک گذاری یک پست، فالوور های پیج شما می‌توانند زیر آن پست نظرات، پیشنهادات و یا سوالات خود را در رابطه با محتوای پستتان بیان کنند. و شما با ریپلای (Reply) کردن آن می‌توانید پاسخگوی مخاطبانتان باشید.

ویژگی دیگر کامنت، قابل رویت بودن توسط تمامی مخاطبان اکانت شما می‌باشد.

کپشن / Caption

آموزش نوشتن کپشن اینستاگرام
کپشن اینستاگرام

کلمه ‘Caption’ در اصطلاحات اینستاگرام به معنای “عنوان” به کار می‌رود. کپشن متنی است که زیر یک پست نوشته می‌شود، این متن می‎‌تواند تا 2000 حرف باشد و در آن از ایموجی‌های (شکلک) مختلف استفاده شود، به علاوه شما می‌توانید در کپشن خود تا 30 هشتگ مختلف استفاده کنید البته این به این معنی نیست که تا دلتان می‌خواهد کپشن خود را پر از شکلک و هشتگ کنید بلکه با استفاده‌ی درست از آنها کپشن خود را طوری بنویسید که توجه مخاطب را جلب کرده و آنها را به تعامل تشویق کند.

آی جی تی وی / IGTV

آپلود ویدیو در حالت عادی برای اینستاگرام دارای محدودیت زمانی بود. البته تا زمانی که اینستاگرام از آپدیت آی‌جی تی‌وی رونمایی کند.

“IGTV” در اصطلاحات اینستاگرام مخفف کلمه “Instagram Television” است. شما می‌توانید از طریق آی‌جی تی‌وی ویدیو های بلند را به اشتراک بگذارید.

ذخیره (سیو) / Save

سیو در اصطلاحات اینستاگرام به معنای “ذخیره کردن” است. در اینستاگرام امکان ذخیره کردن پست ها به صورت مستقیم به گالری وجود ندارد، ولی امکان ذخیره کردن در خود برنامه وجود دارد. شما هر پستی را که بخواهید میتوانید ذخیره کنید و از طریق صفحۀ خودتان به آنها دسترسی داشته باشید. به علاوه، پست های ذخیره شده را فقط شما می‌توانید ببینید.

ارسال / Send

به فرایند ارسال یک پست یا استوری به هر اکانتی را، “Send” یا همان ارسال می‌گویند.

کا / K

کا در اصطلاحات اینستاگرام به معنای 1000 فالوور گفته می‌شود.

برای مثال اگر اکانتی 27000 فالوور داشته باشد، در پروفایل آن 27K نوشته می‌شود.

لایو / Live

لایو به معنای زنده است. شما برای پخش زنده در اینستاگرام می‌توانید از قسمت استوری و با کلیک بر روی گزینه “Live” شروع به پخش زنده کنید.

نوتفیکیشن (اعلان) / Notfication

آخرین اطلاعات دربارۀ افرادی که ما را لایک یا دنبال کرده‌اند، برایمان کامنت یا نظر ثبت کرده‌اند و حتی به سؤال‌هایمان پاسخ داده‌اند، توسط نوتفیکیشن به ما اطلاع رسانی می‌شود.

هشتگ / Hashtag

هشتگ چیست؟ چگونه از هشتگ در اینستاگرام استفاده کنیم؟

از طریق استفاده از علامت هشتگ (#) می‌توانید موضوعات مرتبط با پستتان را مشخص کنید. در این صورت، پست شما برای افرادی که به دنبال این موضوعات هستند نشان داده می‌شود. در اینستاگرام، هر هشتگ، صفحه‌ای برای خود دارد. افراد می‌توانند صفحۀ یک هشتگ را نیز فالو کنند تا بهترین پست‌های آن هشتگ را دنبال کنند. در بیوگرافی، کپشن، کامنت، دایرکت و استوری نیز می‌توانید از هشتگ‌ استفاده کنید.

تگ / Tag

هنگام گذاشتن پست می‌توانید افراد مرتبطی که در عکس یا ویدئو هستند را، روی عکس یا ویدیو تگ کنید. برای این کار کافی است گزینۀ تگ را انتخاب کنید و نام کاربری موردنظرتان را بنویسید.

آنفالو / Unfollow

اگر دیگر قصد دنبال کردن صفحه ای را ندارید، از طریق پروفایل آن صفحه آیکون “Unfollow” را لمس کنید. به یاد داشته باشید در صورتی که اکانتی را آنفالو می‌کنید، دیگر پست های آن اکانت در فید شما ظاهر نخواهد شد.

بلاک / Block

اگر دوست نداشته باشید اکانتی محتواهای شما را ببیند یا نخواهید به هر طریقی با شما در اینستاگرام در ارتباط باشد، می‌توانید روی کمک این گزینه حساب کنید. به این ترتیب آن صفحه حتی نمی‌تواند شما را در اکسپلور جست‌وجو کند.

آنبلاک / Unblock

هنگامی که صفحه‌ای که قبلاً بلاک کرده بودید را از حالت بلاک خارج کنید، به اکانت مورد نظر رفته و آن صفحه را آنبلاک می‌کنید.

اصطلاحات تخصصی اینستاگرام

پیج عمومی / Public

در اکانت عمومی شما به تمامی افرادی که شما را فالو کرده یا نکرده اند، اجازه می‌دهید تا محتوای اشتراکی‌تان را ببینند.

پیج خصوصی / Private

با خصوصی یا پرایوت کردن صفحۀ کاربری‌تان می‌توانید بازدیدکنندگان خود را محدود کنید. به این ترتیب، اگر هر فردی بخواهد محتواهای منتشر‌شدۀ شما را ببیند و وارد صفحه‌تان شود، باید از شما اجازه‌ی ورود بگیرد.

کانفیرم کردن / Confirm

اگر پیج شما خصوصی (Private) باشد و شخصی به شما درخواست فالو بدهد و اجازۀ ورود بگیرد، می‌توانید او را با گزینۀ Confirm تأیید، یا با گزینۀ Delete پاک کنید.

ری پست / Repost

به فرایند پست‌کردن تمام و کمال محتوایی از صفحۀ دیگر، ری‌پست‌کردن می‌گویند.

ری گرام / Regram

شما می‌توانید پست های خود و یا دیگران را در استوری خود به اشتراک بگذارید و اعلان کنید؛ که به آن ری‌گرام گفته می‌شود.

بازنشر (شیر) / Share

شیر به معنای اشتراک گذاری است. به کار هایی اعم از اشتراک گذاری و فرستادن پست و استوری، شیر گفته می‌شود.

جهت خرید شیر اینستاگرام کلیک کنید.

تعداد بازدید / Impression

تعداد کل بازدیدهای یک پست شما از چهار طریق هوم (فید)، هشتگ (#)، سایر (Other) و پروفایل را نشان می‌دهد.

ویو (بازدید) / View

ویو در اصطلاحات اینستاگرام یعنی تعداد دفعاتی که کابران یک ویدیو‌ی اشتراکی را مشاهده می کنند. تعداد نفراتی که از این فیلم بازدید کرده اند به صورت یک عدد در زیر ویدیو نشان داده می شود که به این عدد ویو گفته می شود.

مقاله مرتبط: آموزش افزایش بازدید اینستاگرام در 2023

صفحه تجاری (بیزینس پروفایل) / Bussines account

بیزینس اکانت اینستاگرام
بیزینس اکانت اینستاگرام

بیزینس پروفایل در اصطلاحات اینستاگرام بدین معناست که اگر شما قصد شروع کسب و کار اینترنتی را دارید، می‌توانید با تبدیل اکانت معمولی خود به اکانت بیزینسی، از قابلیت‌های اختصاصی اینستاگرام در زمینه فروش محصول و تجارت الکترونیکی استفاده کنید. اکانت بیزینسی فقط در حالت “Public” قابل فعال سازی است.

آموزش بیزینس اکانت اینستاگرام

منشن / Mention

در صورتی که فردی در پست، استوری یا کامنت، آیدی شما را به صورت “ID@” قرار دهد، اصطلاحا شما را منشن کرده است. افراد برای اینکه به شما اشاره کنند یا بخواهند نظرتان را به پست خاصی جلب کنند، شما را منشن می‌کنند. فرد منشن شده از طریق اعلان در اینستاگرام متوجه این موضوع می‌شود.

آرشیو / Archive

در اصطلاحات اینستاگرام آرشیو به معنای بایگانی آمده است. شما می‌توانید به جای حذف پست های اشتراکی خود دست به آرشیو کردن آن ها ببرید؛ تا هروقت به آن احتیاج داشتید به راحتی برگردانید.

سرچ ( جست و جو) / Search

نواری در اینستاگرام جهت جست و جوی موارد مورد نیاز شما وجود دارد، که به 4 گونه انجام می‌پذیرد.

  1. بیشترین سرچ ها.
  2. سرچ در بین اکانت ها.
  3. سرچ در بین هشتگ ها.
  4. سرچ در بین مکان ها.

کالکشن / Collection

به معنی کلکسیون در اصطلاحات اینستاگرام است. شما می توانید برای پستهایی که سیو کرده اید دسته بندی ایجاد کنید، که به این عمل ایجاد کالکشن یا کولکسیون میگویند.

اینسایت / Insight

در صورت بیزینس بودن اکانتتان می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید؛ این قابلیت آمار پست ها و بازدید پیجتان را بر اساس بیشترین اینتراکشن‌ها مثل تعداد ریچ (دسترسی)، ایمپرشن (تعداد بازدید)، تعداد فالو، لایک، کامنت و اشتراک گذاری را برای بازه زمانی 7 روز تا 2سال در اختیارتان می‌گذارد.

جهت خرید ریچ و ایمپرشن اینستاگرام کلیک کنید.

ریلز / Reels

ریلز (Reels) اینستاگرام، قالب جدیدی از اشتراک گذاری محتوا در این پلتفرم است، که به شما امکان می‌دهد تا ویدیوهای 15 ثانیه‌ای را با دیگران در یک فید اختصاصی جدید ایجاد کنید و به اشتراک بگذارید.

دی اکتیو کردن / Deactive

دی اکتیو اینستاگرام
دی اکتیو اینستاگرام

دی اکتیو کردن اینستاگرام به معنی حذف موقتی اکانت شماست. با غیرفعال کردن موقت اینستاگرام اطلاعات شما حذف نخواهد شد. برای بازگردانی اکانت دیسیبل شده کاربر می‌تواند بعد از گذشت دو ساعت و ورود مجدد اکانت خود را فعال کند.

شادوبن / Shadowban

شدوبن در اصطلاحات اینستاگرام به معنی عدم دسترسی محتوای شما برای کاربران است. شدوبن مسدودکردن و بلاک کردن محتوای کاربرانی است که محتوایی بر خلاف قوانین اینستاگرام منتشر می‌کنند.

مقاله مرتبط: شادوبن اینستاگرام چیست؟

گاید / Guide

گاید در اصطلاحات اینستاگرامبه معنی دسته بندی حرفه‌ای محتواهای مرتبط پیج شماست. شما با دسته بندی پست اینستاگرام می توانید یک بخش ویژه راهنما برای همه مخاطب هاینان ایجاد کنید.

مقاله مرتبط: گاید اینستاگرام چیست؟ چگونه گاید بسازیم؟

تیک آبی / Blue mark

این نشان‌ها برای برجسته کردن حساب‌های واقعی طراحی شده‌اند، به طوری که کاربران اینستاگرام می‌توانند مطمئن شوند که شخص یا برند مناسبی را دنبال می‌کنند. علامت‌های آبی کوچکی که نشان می‌دهند این پلتفرم تایید کرده‌ا است که حساب مورد نظر قابل اعتماد است.

دیلیت اکانت / Delete account

دیلیت اکانت به معنای حذف دائمی اکانت اینستاگرام است؛ و می‌توانید از طریق لینک مراحل آن را یاد بگیرید.

فیک (جعلی) / Fake

برخی صفحات در اینستاگرام فالوورهای زیادی دارند اما اگر به لیست دنبال کنندگان آن‌ها سر بزنید، اکثر آن‌ها غیرواقعی هستند و هویت واقعی ندارند. که به معنای فیک بودن آن صفحه ها است.

مقاله مرتبط: فالوور فیک چیست؟ چگونه فالوور فیک را تشخیص دهیم؟

فیلتر / Filter

فیلتر همان افکت‌های رنگی است که برای اشتراک عکس‌ و فیلم در دسترس شما قرار می‌گیرد. از این فیلترها می‌توانید برای زیبایی بیشتر پست‌هایتان استفاده کنید.

پست مشترک / Collab

پست مشترک یا پست دو نفره اینستاگرام امکان گذاشتن یک پست مشترک را به صورت همزمان در دو اکانت مختلف برای شما فراهم می‌کند. و پس از اشتراک گذاری پست به جای نمایش یک پروفایل به عنوان منتشر کننده‌ی پست، دو پروفایل برایتان نشان خواهد داد.

مقاله مرتبط: آموزش ساخت پست مشترک اینستاگرام

معنی dm در اینستاگرام

DM مخفف عبارت Direct Message است که به معنای پیام خصوصی مستقیم است. در اینستاگرام، با استفاده از قابلیت Direct Message می‌توانید پیام خصوصی به دیگر کاربران ارسال کنید و با آنها در ارتباط باشید. به عبارت دیگر، DM در اینستاگرام به گفتگوی خصوصی اشاره دارد.

مقاله مرتبط: مشکلات دایرکت اینستاگرام

معنی فان fun در اینستاگرام

فان یا به انگلیسی “fun” به معنای شادی، خوشحالی و سرگرمی است و در اینستاگرام به کار می‌رود تا به محتوایی اشاره کند که باعث شادی و خنده کاربران شود، معمولا به عنوان برچسب در پست‌های خنده دار، جالب یا سرگرم کننده استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به شکل اختصاری برای کلمه “فانکشنال” به کار برده شود که به معنای عملکردی، کاربردی و عملی است.

معنی فن fan در اینستاگرام

معمولاً در اینستاگرام، کلمه “fan” به معنای طرفدار به کار می‌رود. به عنوان مثال، کسی که با شما یا کسب و کار شما در اینستاگرام همراهی می‌کند و علاقه‌مند به محتوای شما است، یک “fan” شما محسوب می‌شود. همچنین، این کلمه ممکن است در مواردی که فعالیتی به عنوان یک طرفدار یا هواداری برای یک موضوع خاص در اینستاگرام انجام می‌شود، به کار رود، مانند #fanpage که به معنای صفحه هواداران یک شخص، کسب و کار یا موضوع خاص است.

معنی creepy در اینستاگرام

اصطلاح creepy به معنای ترسناک، نگران‌کننده و یا عجیب و غریب است و در اینستاگرام هم به همین معنا استفاده می‌شود. ممکن است در مواردی کاربران اینستاگرام از این اصطلاح برای توصیف پیام‌ها، نظرات یا حتی پروفایل‌هایی استفاده کنند که به نظر آن‌ها نگران‌کننده و ترسناک می‌آیند. در کلمات دیگر، اصطلاح creepy به مواردی اطلاق می‌شود که برای شخص دیگری نگران‌کننده و ناخوشایند به نظر می‌آیند.

معنی پیج پابلیک در اینستاگرام

پیج پابلیک در اینستاگرام به معنای حساب کاربری عمومی است که تمامی کاربران می‌توانند پست‌های آن را ببینند، لایک کنند، کامنت بگذارند و در پیج فالو کنند. به عبارت دیگر، در پیج پابلیک هیچگونه محدودیتی برای دیدن محتوا وجود ندارد و همه کاربران می‌توانند به راحتی با فالو کردن این پیج، از به روز رسانی‌های آن مطلع شوند. برای کسب شهرت و تعامل با بیشترین تعداد کاربران، بسیاری از کسب و کارها و شخصیت‌های مشهور، از حساب‌های پابلیک استفاده می‌کنند.

جدیدترین اصطلاحات اینستاگرام کدامند؟

در زمینه اینستاگرام، اصطلاحات جدید همیشه در حال شکل‌گیری هستند. در ادامه چند نمونه از اصطلاحات جدید اینستاگرام آورده شده است:

  1. Fleets: یک ویژگی جدید در اینستاگرام که شباهت بسیاری با استوری اینستاگرام دارد. با استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانند پست‌هایی با مدت زمان محدودی ایجاد کنند که پس از 24 ساعت، از بین می‌روند.
  2. Reels: ویژگی جدیدی که شباهت زیادی به TikTok دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد که ویدئوهای کوتاه با محتوای خلاقانه و جذاب ایجاد کنند.
  3. Close Friends: یک ویژگی که به کاربران این امکان را می‌دهد تا فهرستی از دوستان خود را بسازند که فقط آن‌ها می‌توانند پست‌های خاصی را ببینند.
  4. IGTV: ویژگیی که به کاربران این امکان را می‌دهد که ویدئوهایی بلندتر از استوری و از طریق اکانت خود ایجاد کنند.
  5. Creator Studio: یک ویژگی جدید که به کاربران و سازندگان محتوای اینستاگرام اجازه می‌دهد تا به آسانی مدیریت پست‌ها و آمارهای آن‌ها را بررسی کنند.
  6. Shoppable Posts: یک ویژگی که به کاربران این امکان را می‌دهد تا محصولات خود را به صورت مستقیم در پست‌های خود فروش کنند.

توجه داشته باشید که این فقط چند نمونه از اصطلاحات جدید اینستاگرام هستند و اینستاگرام همواره در حال به‌روزرسانی و افزودن ویژگی‌های جدید است.

و در آخر

اگر فکر می‌کنید در رابطه با اصطلاحات اینستاگرام، در این مقاله اصطلاح مهمی از قلم افتاده، یا نظر و پیشنهادی دارید لطفا از طریق بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

با تشکر.