افراد متعددی با هدف کسب درآمد شروع به ساختن صفحات کاربری در شبکه اجتماعی اینستاگرام میکنند که میتوان گفت یکی از رایج ترین راه های کسب درآمد برای مردم در ایران میباشد. کسب درآمد از اینستاگرام وابسته به معیار های بسیاری میباشد؛ برای مثال معیار ربات اینستاگرام تعداد بازدید کننده هر پست، تعداد لایک، تعداد کامنت و تعداد دنبال کننده هر صفحه است که تفاوت ها را رقم میزند.
ربات اینستاگرام چیست؟
ربات اینستاگرام نوعی نرم افزار هست که تعاملات شما در سراسر اینستاگرام را به صورت خودکار اداره می کند. بسته به نوع رباتی که استفاده میکنید، آنها میتوانند پستها را لایک کنند، کامنت بگذارند، به نظرسنجیها پاسخ دهند، پیامهای خوش آمد گویی ارسال کنند و صفحات جدید را از طرف شما فالو کنند.
آنها همچنین برای ایجاد رشد مخاطب با سرعت بیشتر از خود فرد عمل می کنند و می توانند از الگوریتم ها و اطلاعات مربوط به اهداف شما استفاده کنند تا شما را در معرض فالوورهای جدید و مرتبطی قرار دهند که ممکن است به تنهایی آنها را پیدا نکرده باشید.
حتما بخوانید: الگوریتم اینستاگرام چیست؟ چگونه با استفاده از آن پیج خود را بهینه کنیم؟
در حالی که برخی از رباتها ممکن است در کنار یک تیم با نیروی انسانی کار کنند تا فالوور شما را افزایش دهند، برخی دیگر کاملاً از سوی هوش مصنوعی پشتیبانی میشوند.
در صورتی که ربات ها به طور عاقلانه استفاده شوند، می توانند برای کمک به شروع کار شما در شبکه اجتماعی اینستاگرام و ایجاد برندتان کمک حالتان باشند. با این حال، استفاده نادرست از ربات اینستاگرام میتواند باعث مسدود شدن حساب کاربریتان شود.
در حقیقت با استفاده از ربات اینستاگرام می توانید به سفارشات مشتریان پیج های بیزینسی خود رسیدگی کنید و یا حتی تولید محتوا پیج خود را به این ربات ها واگذار کرده و از آن ها کمک بگیرید.
همانطور که گفته شد استفاده از ربات اینستاگرام در جهت افزایش فالوور و کار های دیگر برای شما کاربردی است ولی استفاده از آن ها می تواند ضرر و معایبی نیز برای پیج شما داشته باشد.
ربات اینستاگرام چگونه کار میکند؟
رباتهای اینستاگرام اغلب با استفاده از برنامهنویسی و الگوریتمهای مختلف کار میکنند. عملکرد رباتهای اینستاگرام ممکن است متفاوت باشد، اما در کل، فرآیند کار آنها عبارت است از:
- ورود به حساب کاربری: ربات با استفاده از اطلاعات حساب کاربری شما، مانند نام کاربری و رمزعبور، وارد حساب کاربری شما میشود.
- مشاهده و تحلیل اطلاعات: ربات به طور خودکار اطلاعات موجود در حساب کاربری شما را مشاهده کرده و آنها را تحلیل میکند. این اطلاعات ممکن است شامل فهرست فالوورها، پستها، لایکها، کامنتها و سایر جزئیات مربوط به حساب کاربری شما باشد.
- انجام فعالیتهای مشخص: بر اساس تنظیمات و دستوراتی که به ربات داده میشود، ربات میتواند فعالیتهای مشخصی را در حساب کاربری شما انجام دهد. به عنوان مثال، ربات میتواند پستهای جدید برای شما ارسال کند، لایک و کامنت گذاری کند، فالو و آنفالو کند، جستجوی هشتگها را انجام دهد و غیره.
- تعامل با کاربران دیگر: برخی رباتها میتوانند به صورت خودکار با دیگر کاربران در اینستاگرام تعامل داشته باشند. ممکن است ربات به صورت خودکار به کامنتها پاسخ دهد یا پیامهای خصوصی را پاسخگو باشد.
نرمافزارهای ربات اینستاگرام اغلب از API (رابط برنامهنویسی برنامه) رسمی اینستاگرام استفاده میکنند تا به اطلاعات و قابلیتهای پلتف
رم دسترسی پیدا کنند. با این حال، برخی رباتها ممکن است از روشها و تکنیکهای دیگری برای برقراری ارتباط با اینستاگرام استفاده کنند که در برخی موارد ممکن است با قوانین سرویس اینستاگرام در تضاد باشد. بنابراین، قبل از استفاده از هر نوع ربات اینستاگرام، بهتر است قوانین و محدودیتهای استفاده را بررسی کنید و از استفاده صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
مزایای ربات اینستاگرام
استفاده از ربات اینستاگرام میتواند به شما برخی مزایا و فواید ارائه کند، این شامل موارد زیر است:
- صرفهجویی در زمان و تلاش: با استفاده از ربات اینستاگرام، میتوانید وظایف تکراری و زمانبر را به صورت خودکار انجام دهید. به عنوان مثال، پستهای منظم را برنامهریزی و ارسال کنید، فالو و آنفالو کاربران را انجام دهید و به کامنتها و پیامها پاسخ دهید، که این کارها ممکن است برای شما زمانبر باشد.
- افزایش تعاملات و رشد حساب کاربری: ربات اینستاگرام میتواند به شما کمک کند تا تعاملات خود را با دیگران افزایش دهید. با لایک، کامنتگذاری، فالو و آنفالو کردن کاربران، میتوانید بر تعداد فالوورها، لایکها و نظرات در پستهای خود تأثیر بگذارید و به افزایش مخاطبان و هواداران خود بپردازید.
- بازاریابی و تبلیغات: ربات اینستاگرام میتواند در استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی شما موثر باشد. با استفاده از ربات، میتوانید پستهای تبلیغاتی، پیامهای خصوصی و کامنتهای تبلیغاتی را به صورت خودکار ارسال کنید و بر آگاهی و تبلیغات خود در بین کاربران اینستاگرام بیافزایید.
- جمعآوری اطلاعات و تحلیل دادهها: ربات اینستاگرام میتواند به شما در جمعآوری اطلاعات مربوط به کاربران، تعاملات، لایکها و کامنتها کمک کند. این اطلاعات میتواند به شما در تحلیل و فهم بهتر نیازها و علاقههای مخاطبان و همچنین در بهینهسازی استراتژیهایتان کمک کند.
با این حال، لازم است توجه داشته باشید که استفاده نامناسب از ربات اینستاگرام میتواند به شما مشکلاتی مانند مسدود شدن حساب کاربری یا از دست دادن اعتبار بیاورد. بنابراین، در استفاده از ربات اینستاگرام باید قوانین و محدودیتهای استفاده را رعایت کنید و از راهنماییهای مربوط به سیاستها و مقررات اینستاگرام استفاده کنید.
احتمالاً نمی خواهید 24 ساعته در اینستاگرام حضور داشته باشید و حتی اگر بخواهید، از نظر فیزیکی نمی توانید این کار را انجام دهید. به عنوان یک صاحب کسب و کار، چیزهای دیگری نیز برای رسیدگی دارید. شما می توانید در تعطیلات باشید و ربات شما کاملا به کار خود ادامه دهد. شما میتوانید یکی از هزاران صاحب کسبوکار باشید که برای افزایش فالوورهای اینستاگرام و تبلیغ کسبوکارشان به رباتهای اینستاگرام تکیه میکنند.
1. صرفه جویی در زمان
ربات اینستاگرام یک ابزار خودکار پولی است که برای افزایش فالوورها با سرعتی سریع عمل میکند. این باعث می شود که این ابزار تبلیغاتی عالی برای افراد، شرکت های کوچک و بزرگ به طور یکسان برای تبلیغ و بازاریابی محصولات خود با جمع آوری تعداد زیادی فالوور در مدت زمان کوتاهی استفاده کنند.
2. افزایش فالوور
ربات اینستاگرام فالوورهای زیادی را جذب می کند. طبیعی است که وقتی شخص دیگری را دوست دارد یا دنبال می کند، آن شخص معمولاً همین کار را می کند. توانایی یک ربات اینستاگرام برای کامنت گذاشتن و لایک کردن به چندین اکانت نتیجهای می دهد زیرا این اکانت ها تمایل به دنبال کردن دارند.
3. مخاطب هدف
رباتها میتوانند با تنظیمات و فیلترهایی همراه باشند تا ربات ها را نادیده بگیرند و مطمئن شوند که فقط با کاربرانی که میخواهید هدف قرار دهید درگیر باشند. با فیلترها، میتوانید کاربران را بر اساس جنسیت، موقعیت مکانی، فعالیت، نسبت فالو و… به راه بیاندازید.
تصور کنید قبل از اینکه یک کاربر را دنبال کنید، باید چندین کار مختلف را به صورت دستی انجام دهید، این همان کاری است که باید بدون ربات انجام دهید. و اگر میخواهید مخاطب خاصی را هدف قرار دهید یا مطمئن شوید که کاربرانی که هدف قرار میدهید واقعاً فعال هستند، باید این وظایف را انجام دهید، که رباتها را به ابزاری مفید تبدیل میکند.
4. قرار گرفتن در اکسپلور اینستاگرام
هر کسب و کاری نیاز به نمایش دارد و افزایش فالوور کمکی برای قرار گرفتن در اکسپلور است. این پایه و اساس تبلیغات است و بدون آن، روشهای تبلیغاتی شما مستعد شکست هستند.
مقاله مرتبط: آموزش رفتن به اکسپلور اینستاگرام در 2023
معایب ربات اینستاگرام
استفاده از ربات اینستاگرام نیز ممکن است با برخی معایب همراه باشد، که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنم:
- ریسک مسدود شدن حساب: استفاده نادرست و ناقص از ربات اینستاگرام میتواند منجر به مسدود شدن حساب کاربری شما شود. این امر میتواند منجر به از دست دادن دسترسی به حساب کاربری، اطلاعات و پیشرفت شما در اینستاگرام شود.
- کاهش اعتماد کاربران: استفاده از ربات اینستاگرام برای افزایش فالوورها، لایکها و کامنتها ممکن است باعث کاهش اعتماد کاربران شود. زیرا برخی افراد ممکن است متوجه شوند که تعامل شما به صورت خودکار انجام میشود و نه به صورت واقعی و اصیل.
- کاهش ارگانیک بودن: اگر بیش از حد از ربات اینستاگرام برای فعالیتهای تعاملی استفاده کنید، ممکن است ارگانیکیت واقعی حساب کاربری شما کاهش یابد. این به معنای کاهش تعداد فالوورهای واقعی، نظرات واقعی و تعاملات واقعی با دیگران است.
- ریسک عدم اتصال با مخاطبان مدنظر: هنگام استفاده از ربات اینستاگرام، ممکن است برخی از کاربران واقعی که از تعاملات خود به صورت دستی و اصیل برخوردار هستند، به دلیل ناشناخته بودن وجود ربات از ارتباط با شما منصرف شوند.
- محدودیتها و مقررات استفاده: استفاده از ربات اینستاگرام باید با رعایت قوانین و محدودیتهای استفاده اینستاگرام صورت گیرد. استفاده نامناسب از ربات ممکن است باعث تخطی از قوانین و مقررات استفاده شود و به شما مشکلات قانونی و حقوقی وارد کند.
بنابراین، قبل از استفاده از ربات اینستاگرام، بهتر است مزایا و معایب آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و تصمیم خود را براساس نیازها و شرایط خود اتخاذ کنید. همچنین، رعایت قوانین و محدودیتهای استفاده از اینستاگرام بسیار مهم است تا هرگونه ریسک حقوقی و عملکردی را کاهش دهید.
ربات اینستاگرام می تواند به صورت خودکار پست ها را دنبال کند، لایک کند و کامنت بگذارد. با این حال یک نقطه ضعف بزرگ وجود دارد، این تعامل واقعی نیست. گاهی ربات ها ممکن است کامنت های نامناسبی بگذارند و شما راهی برای پیگیری پاسخ های ارسال شده به فالوور های خود را نداشته باشید. بنابراین نمی توان برای تعاملات واقعی یا صمیمانه برنامه ریزی کرد.
1. موارد ناخوشایند و کامنتهای نامربوط
رباتها موضوع یا شرح عکس را در نظر نمیگیرند. آنها فقط به کامنت گذاری بر اساس هشتگ مایل میشوند. همانطور که می توانید تصور کنید، این می تواند به بسیاری از موقعیت های ناخوشایند منجر شود.
اگر به عناوینی متقاعد کننده تر نیاز دارید، در اینجا یک داستان از شکست ربات ها آورده شده است.
استفانی گیلبرت، بنیانگذار Small Talk Social، رباتی داشت که کامنت گذاریاش با ایموجی ها بود. متأسفانه، ربات او این ایموجی ها را در پست دختری که برای دوست مرده اش غمگین بود به صورت خوشحال گذاشت. بله!
بدتر از آن این است که او نمیتوانست کنترل کند یا ردیابی کند که رباتها کجا نظر میدهند، بنابراین تنها زمانی متوجه این حادثه شد که قربانی برای او دایرکت فرستاد.
بنابراین متوجه میشویم که ربات اینستاگرام کامنتگذار خوبی نیست. حتی آنها می توانند اعتبار برند شما را از بین ببرند. تنها چیزی که لازم است یک اسکرین شات ساده و یک پست منفی از یک کاربر است.
2. عدم مشارکت واقعی
آیا ربات اینستاگرام می تواند جایگزین تعامل انسانی شود؟
جیمز مک مانوس، یک بازاریاب رسانه های اجتماعی، آزمایشی در مورد ربات اینستاگرام انجام داد؛ او سعی کرد آن را به طرز درست طراحی و استفاده کند و ربات را طوری برنامهریزی کرد که اینگونه نظر بدهد: «پست عالی است، از اشتراکگذاری متشکرم»؛ و به علاوه، یک ایموجی ساده.
نتایج؟ او روی 383 پست کامنت گذاشت اما هیچ تعامل واقعی دریافت نکرد.
هیچکس علاقهای به نظری با ایموجی نداشت. او فالوورهای بسیار کمی به دست آورد، در صورتی که آنها واقعاً به پروفایل او علاقه مند نبودند. به هر حال، چه نوع تعاملی را با یک ایموجی انتظار دارید؟ مردم نمی خواهند با یک واکنش ساده با شما ارتباط برقرار کنند.
به طور خلاصه، در قسمت کامنتها، رباتها میتوانند نظرات زیادی ارائه دهند، اما مردم علاقهای به نظرات عمومی ندارند. بنابراین کیفیت این عمل پایین است.
3. فید اینستاگرام بهم ریخته
اگر فکر میکنید که با ویژگی فالو کردن خودکار رباتها مشکلی ندارید، باید بگویم مجبور هستید دوباره فکر کنید!
در حالی که هزاران اکانت را فالو می کنید و در ازای آن صدها فالوور جدید دریافت می کنید، پس از آن می توانید با یک فید تصادفی رو به رو شوید. همانطور که دنبال کنندگان تصادفی بیشتری را در شبکه خود اضافه می کنید، باید انتظار داشته باشید که پست های افراد مرتبط در بین دیگر محتوا ها گم و مدفون شوند.
اگر به فید اینستاگرام خود اهمیت نمی دهید، پس این مشکلی نیست. اما اگر عاشق اینستاگرام هستید زیرا شبکه خود را دوست دارید، پس آماده باشید، ممکن است مجبور شوید لیست فالوورهای خود را مرور کنید تا افرادی را که به پیج و کسب و کار شما علاقه مند هستند پیدا کنید.
این یک جایگزین وقت گیر است. اما اگر می خواهید از ربات ها استفاده کنید، باید فداکاری کنید.
4. نقض قوانین اینستاگرام
ربات اینستاگرام اتفاقات بسیار نامناسبی را ایجاد می کند.
اما مشکل واقعی این است که آنها بدون اجازه پلتفرم به API اینستاگرام دسترسی دارند. این به معنای نقض قوانین اینستاگرام است؛
به ویژه:
شما نباید به API خصوصی اینستاگرام با وسایلی غیر از مواردی که اینستاگرام مجاز کرده است دسترسی داشته باشید.
نباید اعتبار نامهی ورود به اینستاگرام را ذخیره یا پنهان کنید.
از API اینستاگرام برای نمایش محتوای کاربر، وارد کردن یا تهیه نسخه پشتیبان از محتوا یا مدیریت روابط اینستاگرام بدون اجازه قبلی ما استفاده نکنید.
اطمینان حاصل کنید که نظرات شما مختص هر فرد طراحی شده باشد. ارتباطات تجاری غیرمجاز را در اینستاگرام پست نکنید.
به یک کسب و کار اجازه ندهید که همزمان بیش از یک اقدام در اینستاگرام انجام دهد.
شرط می بندم هیچ کس شرایط استفاده از یک نرم افزار را نمی خواند. اما اینستاگرام دوست دارد به شرکت های اتوماسیون ربات اینستاگرام یادآوری کند که از قوانین آن پیروی کنند.
در واقع، Instagress – یکی از ابزارهای برتر برای اتوماسیون ربات اینستاگرام – بسته شد. در اعلامیه این برند آمده است: “خبر غم انگیز برای همه شما که عاشق اینستاگرس شده اید: به درخواست اینستاگرام ما وب سرویس خود را که بسیار به شما کمک کرد بسته ایم.”
اما شرکت ها تنها کسانی نیستند که در معرض خطر هستند.
هرکسی که از رباتی استفاده میکند که API اینستاگرام را نقض میکند، میتواند به دلیل فراتر رفتن از محدودیتهای روزانه و ساعتی اینستاگرام، تحریم شود.
5. محدودیت های روزانه و ساعتی اینستاگرام
محدودیتهای اینستاگرام کاملاً مشخص نیست. این پلتفرم بر اساس سن، تعداد فالوورها و فعالیت شما محدودیت هایی ایجاد می کند.
برای مثال یک کاربر معمولی نباید هر ساعت بیش از 150 لایک، 60 نظر و 60 فالو/آنفالو داشته باشد.
با توجه به اینکه هیچ کس قادر به لایک کردن، کامنت گذاشتن یا دنبال کردن پست ها نیست، بنابراین ممکن است در مدت زمان کوتاهی این موضوع منطقی باشد.
آیا استفاده از ربات اینستاگرام ممکن است به حساب کاربری من آسیب برساند؟
بله، استفاده نادرست و نامناسب از ربات اینستاگرام میتواند به حساب کاربری شما آسیب برساند. در واقع، استفاده ناصحیح از ربات اینستاگرام ممکن است منجر به مسدود شدن حساب کاربری شما شود. برخی از دلایلی که میتواند باعث آسیب به حساب کاربری شما شود عبارتند از:
- نقض سیاستها و قوانین اینستاگرام: استفاده از ربات اینستاگرام باید با رعایت سیاستها و مقررات استفاده اینستاگرام صورت گیرد. اگر ربات به طرز نامناسبی از قوانین و محدودیتها پیروی نکند، حساب کاربری شما ممکن است توسط اینستاگرام مسدود شود.
- تعاملات ناطلبه و خریداری فالوورهای جعلی: استفاده از ربات برای تعاملات ناطلبه مانند لایک و کامنتهای بیارزش، فالو و آنفالو کردن کاربران به صورت نامتناسب و خریداری فالوورهای جعلی میتواند به حساب کاربری شما آسیب برساند. این نوع فعالیتها ممکن است توسط الگوریتمهای اینستاگرام شناسایی شوند و منجر به مسدود شدن حساب کاربری شما شوند.
- مشکلات امنیتی و نفوذ: استفاده از ربات اینستاگرام ممکن است به مشکلات امنیتی و نفوذ به حساب کاربری شما منجر شود. برخی رباتها ممکن است از روشهای نامناسبی برای ورود به حساب کاربری شما استفاده کنند و اطلاعات شما را به خطر بیندازند.
- شادوبن اینستاگرام: یکی از مشکلاتی که کاربران هنگام استفاده کردن از ربات اینستاگرام گزارش داده اند، شادوبن اینستاگرام میباشد. در واقع ادعای کاربران این بوده که اگر به صورت متعدد از ربات اینستاگرام استفاده شود به احتمال زیاد پیجتان شادوبن خواهد شد.
به طور کلی، استفاده از ربات اینستاگرام با دقت و آگاهی از محدودیتها و قوانین ضروری است. بهتر است قبل از استفاده
از هر نوع ربات اینستاگرام، شرایط و قوانین استفاده را به دقت مطالعه کنید و از راهنماییهای مربوط به سیاستها و مقررات اینستاگرام استفاده کنید.
کلام آخر
همان طور که گفته شد با ربات اینستاگرام نمی توان برای تعاملات واقعی یا صمیمانه برنامه ریزی کرد. همه چیز بستگی به خودتان دارد، در واقع اگر مقصد شما استفاده کردن از ابزارهای متنوع اینستاگرامی است میتوانید یک استفاده کنید ولی باید مسئولیت تمامی عواقب آن را داشته باشید.