با پیشرفت تکنولوژی و گسترش راه‌های ارتباطی، تبلیغات اهمیت بسیار زیادی پیدا کردن. امروزه همه‌ی کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ برای پیشرفت و شناخته شدن به تبلیغات متوسل می‌شن. از میان راه‌های مختلفی که وجود داره، تبلیغات گوگل در درجه اول اهمیت قرار داره. ازاونجاکه تعداد کاربرهای گوگل زیاد هستن، تبلیغات در اون سبب دیده شدن و پیشرفت کسب‌و‌کارها میشه.

در همین راستا بهتره بدونید که سرویس اختصاصی برای تبلیغات در گوگل، گوگل ادز نام داره. این سرویس تبلیغاتی، به کاربران اجازه میده که از طریق ایجاد انواع کمپین‌ها و همچنین انتخاب مچ تایپ‌های درست به تبلیغ محصولات خودشون بپردازن؛ این مسئله باعث شده که کاربران به‌دنبال گذراندن دوره گوگل ادز و آموزش نکات مهم اون باشن. برای کسب اطلاع بیشتر درمورد این سرویس تبلیغاتی ونکات مهم اون لطفا با ما همراه باشید.

گوگل ادز چیست؟

همون‌طور که گفتیم گوگل ادز سرویس تبلیغاتی و مهم‌ترین منبع درآمد گوگل محسوب می‌شه. این سرویس تبلیغاتی به کاربران اجازه میده که سایت‌های خودشون رو در دسترس کاربران قرار بدن. سایت‌ها براساس الگوها و الگوریتم‌های گوگل به‌ترتیب اولویت نمایش داده میشن.

علاوه‌بر این، یکی از امکانات مهم گوگل ادز اینه که شرایطی رو برای کاربران فراهم می‌کنه که بتونن سایت‌هاشون رو در صفحه اول به‌صورت تبلیغات نمایش بدن. در این روش اهمیتی نداره که سایت شما در چه رتبه‌ای قرار داره؛ بلکه با هر جست‌وجوی مرتبط به‌صورت تبلیغات نمایش داده می‌شه. در این مرحله جذب مخاطب و گسترش درآمد به کیفیت کار شما وابسته است.

این مسئه سبب شده که دوره گوگل ادز یکی از دوره‌های مهم و موردتوجه صاحبان کسب‌وکارها باشه. یکی دیگه از ویژگی‌های مهم این سرویس تبلیغاتی، توجه به مچ تایپ‌ها یا همون کلمات کلیدی هست. در این سرویس کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارن به‌طوری که انتخاب درست و اصولی اون‌ها علاوه‌بر اینکه به شما در پیشرفت و دیده شدن کمک می‌کنه، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها هم می‌شه.

بهتره بدونید که تبلیغات کلیکی گوگل به شما این امکان رو می‌ده که تبلیغاتتون  در سایر موتورهای جست‌وجو هم نمایش داده بشه. شما با صرف هزینه در این سرویس و انتخاب کلمات کلیدی درست و اصولی می‌تونید تبلیغات خودتون رو در گوگل، یوتیوب، گوگل پلی و همچنین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با گوگل نمایش بدین. این کار هزینه‌های تبلیغاتی شما رو کاهش می‌ده و در مقابل رونق کسب‌و‌کارتون رو چند برابر می‌کنه.

نحوه کارکرد گوگل ادز

نحوه عملکرد این سرویس تبلیغاتی براساس تبلیغات کلمه‌ای است. به این صورت که وقتی کاربران در گوگل یک کلمه‌ای مثل موبایل رو سرچ می‌کنن حدود ده نتیجه برای اون‌ها نمایش داده می‌شه. ده نتیجه اول، سایت‌هایی هستن که براساس رعایت اصول و نکات فنی، در رتبه‌بندی گوگل قرار گرفتن. علاوه‌بر این، شما می‌تونین با پرداخت هزینه، درخواست کنید که در هر جست‌و‌جوی مرتبط، سایت شما به‌عنوان تبلیغات نمایش داده بشه.

در این روش، رتبه و جایگاه سایت به میزان هزینه‌ای مربوط می‌شه که پرداخت کردین. هر سایتی که مبلغ بیش‌تری هزینه کنه در رتبه‌ی بالاتری قرار می‌گیره. هزینه‌ای که صاحبان سایت باید پرداخت کنن به موارد مختلفی مربوط می‌شه. این هزینه براساس کلمات کلیدی، میزان سرچ کاربران و اصطلاحاً تعداد کلیک‌ها تعیین می‌شه. این تبلیغات که تبلیغات کلیکی گوگل نام داره، به این صورته که صاحبان سایت در همون ابتدا هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنن؛ بلکه پرداخت هزینه براساس تعداد کلیک‌ها و سرچ‌های کاربران تعیین می‌شه.

علاوه‌بر این، کیفیت متن، اهمیت موضوع و… همگی در تخمین هزینه مؤثر هستند؛ بنابراین ممکن است در یک روز عدد پرداختی برای سایت‌ها چندین بار تغییر کند. تبلیغاتی کلیکی برای کسب‌و‌کارهای رقابتی بسیار مؤثر و مهمه و در دیده شدن اون‌ها نقش داره.

اهمیت کلمات کلیدی در گوگل ادز

مهم‌ترین ابزار در گوگل ادز کلمات کلیدی هستند که باید در انتخاب اون‌ها دقت کنید. کلمات کلیدی هسته‌ی اصلی تبلیغات شما رو تشکیل می‌دن. انتخاب اون‌ها اهمیت زیادی داره و حتماً باید اطلاعات کافی برای این کار داشته باشید. وقتی واژه‌ای که شما به‌عنوان کلمه کلیدی انتخاب کردید توسط مخاطب سرچ بشه، هم تبلیغات پولی نمایش داده میشن و هم مواردی که طبق الگوریتم‌های گوگل در اولویت قرار دارن؛ بنابراین انتخاب درست و اصولی به شما کمک می‌کنه که مطابق سرچ مخاطب دیده بشین.

انتخاب غیر اصولی باعث می‌شه که سایت شما به‌رستی دیده نشه و ترافیک سایت کاهش پیدا کنه. همچنین ممکنه کلمه کلیدی از گستردگی بالایی برخوردار باشه و با هر سرچی نمایش داده بشه که این کار هزینه‌های شما رو چند برابر می‌کنه.

این کار نه تنها نتیجه مثبت نداره بلکه ممکنه نتیجه عکس بده؛ چون با هر کلیکی که مخاطب خواسته یا ناخواسته انجام میده هزینه‌ی شما بالاتر میره. همچنین این کار ممکنه باعث ریزش مخاطب و عدم موفقیت سایت بشه. نکته‌ی دیگه‌ای که باید موردتوجه قرار بدین، تطابق کلمات کلیدی هست. اون چیزی که اصطلاحاً مچ تایپ نام داره ،کمک می‌کنه که سایت شما در رتبه‌ی بالاتری قرار بگیره.

گذروندن دوره گوگل ادز در مراکز معتبری همچون وی دیجیتال مارکتینگ در کسب موفقیت به شما کمک می‌کنه؛ چون تو این سایت آموزش کامل و صفر تا صد گوگل ادز به‌صورت رایگان وجود داره. از طرف دیگه سایت وی دیجیتال مارکتینگ خدمات گوگل ادز رو به‌صورت حرفه‌ای، نتیجه محور و با تمرکز بر پرفورمنس انجام میده؛ بنابراین برای موفقیت در این زمینه حتماً از خدمات مختلف و کارشناسان حرفه‌ای این سایت کمک بگیرید.

انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز

این سرویس تبلیغاتی دارای کلمات کلیدی مختلفی هستش که شما باید جزئیات اون‌ها رو به خوبی بشناسید و با توجه به کسب‌و‌کارتون مناسب‌ترین اون‌ها رو انتخاب کنید.

اون چیزی که سبب تفاوت در کلمات کلیدی می‌شه، تطابق اون‌هاست. درواقع تطابق کلمات می‌تونه بسیار گسترده و یا محدود باشه. در ادامه مچ تایپ‌ها یا همون کلمات کلیدی رو با هم مقایسه خواهیم کرد. پیش از اون بهتره انواع کلمات کلیدی رو بشناسید تا بتونید تبلیغات کلیکی گوگل رو با موفقیت بیش‌تری پیش ببرید:

  • Broad match به معنای تطابق گسترده
  • Modified Broad match به معنای تطابق گسترده اصلاح شده
  • Phrase match به معنای تطابق عبارتی
  • Exact match به معنای تطابق دقیق
  • Negative match به معنای تطابق منفی

انتخاب هر کدوم از این موارد به شما کمک می‌کنن که سایت شما در جستجوی عده‌ای از کاربران نمایش داده بشه. برای انتخاب درست، بهتره تفاوت این موارد رو بدونید و از جزئیات هر کدوم آگاه باشید.

مقایسه‌ی مچ تایپ‌ها در گوگل ادز

همونطور که پیش‌ازاین گفتیم، کلمات کلیدی در گوگل ادز به پنج گروه تقسیم می‌شن. برای آشنایی بیش‌تر و مقایسه‌ی این کلمات در ادامه هر کدوم رو مورد بررسی قرار می‌دیم:

Broad match Keywords

این گروه، کلمات کلیدی با تطابق گسترده هستند؛ به این معنا که هر جست‌و‌جویی که کلمه کلیدی شما در اون باشه باعث می‌شه که سایت شما هم نمایش داده بشه. این کلمات کلیدی بیش‌ترین مخاطب رو برای سایت شما به همراه دارن و باعث می‌شن که ترافیک سایت بالا بره. برای این نمونه از کلمات کافیه که عبارت موردنظر خودتون رو بدون هیچ علامت خاصی مثل: []، + و… در گوگل ادز قرار بدین؛

در نتیجه تبلیغ شما در دسته‌ی وسیعی از نتایج نمایش داده می‌شه. این گروه از مچ تایپ‌ها اگر چه مخاطب متعددی رو برای سایت به‌دنبال دارن، اما اشکالات زیادی هم به همراه دارن. اشکال اول اینه که اگر چه ترافیک سایت بالاست، اما این ترافیک از هیچ‌گونه فیلتری رد نشده. اشکال بعدی اینه که اکثر بازدیدکننده‌ها به‌صورت رندمی سایت شما رو مشاهده کردن و واقعاً به‌دنبال سایت شما نبودن؛

بنابراین احتمالاً محصول سایت شما اصلاً نیاز اون‌ها نیست. در نهایت بهتره بدونید که بیش‌تر کیوردهایی که جستجو می‌شن و سایت شما برای اون‌ها بالا میاد هیچ ربطی به سایت شما ندارن.

Modified broad match

این مچ تایپ‌ها هم در دسته‌ی کلمات گسترده قرار دارن؛ اما گستردگی و تطابق اون‌ها اصلاح شده. به این معنا که نتایج جستجو کنترل شده و ترافیک سایت به شکل مرتبط‌تری انجام می‌شه. این گروه از کلمات اگرچه از گستردگی بالایی برخوردار هستند؛ اما کنترل بیش‌تری روی مخاطب جذب شده دارن؛

چون برخی از واژه‌ها در اون‌ها محدود و معین شده. این نوع از کیوردها با نشان‌هایی مثل: + در ابتدای هر واژه اعمال شدن. وقتی که “به‌علاوه” رو در ابتدای واژه قرار می‌دین به گوگل این پیام رو منتقل می‌کنید که جستجوی مخاطب حتماً باید دارای این عبارت مشخص باشه. برای مثال در کیورد کفش زنانه اگر + رو در ابتدای کفش به کار ببرید نتایجی برای شما نمایش داده میشن که حتماً دارای عبارت کفش باشن؛

اما گستردگی اون‌ها از این جهت هست که ممکنه نتایج دیگه‌ای مثل کفش زمستانه، کفش تابستانه و… هم نمایش داده بشن.

Phrase match Type

تطابق عبارتی هم، کارکردی شبیه به کلمات اصلاح شده داره؛ با این تفاوت که امکان کنترل بیش‌تری به شما میده. درواقع تبلیغ شما زمانی نمایش داده میشه که مخاطب حتماً عبارت مدنظر شما رو جستجو کنه. این کلمات برای سایت‌هایی به‌کار میره که قصد تبلیغ یک محصول خاصی رو دارن.

مثلا دستکش دروازه‌بانی اگر در نقل‌قول قرار بگیره و به شکل “دستکش دروازه‌بانی” وارد بشه تبلیغ شما با همین عبارت نمایش داده میشه.

در این نمونه از مچ تایپ‌ها تبلیغ شما با چند عبارت قبل و بعد نمایش داده میشه. به‌طور‌مثال ممکنه در جستجو دستکش دروازه‌بانی مشکی، تبلیغ شما نمایش داده بشه؛ اما در جستجوی دستکش برای دروازه‌بانی نمایش داده نشه. این گروه از کلمات نسبت به تطابق گسترده اصلاح شده، دقیق‌تر هستند.

Exact match Type

این نمونه از مچ تایپ‌ها که به معنای تطابق دقیق شناخته می‌شن نسبت به موارد قبلی دقیق‌تر بوده و نقطه‌ی مقابل کلمات گسترده هستند. در این نمونه، تبلیغ شما زمانی نمایش داده می‌شه که کاربر عین عبارت شما رو جستجو کرده باشه.

برای مثال زمانی که کلمه کلیدی کفش مشکی مهمانی رو انتخاب می‌کنید، تبلیغ شما تنها برای کسانی نمایش داده می‌شه که دقیقاُ این عبارت رو جستجو کرده باشن. البته اگر این عبارت با واژه‌های مترادف، به‌صورت جمع و… هم جستجو بشه تبلیغ شما نمایان میشه. این کلمات اگرچه ترافیک سایت شما رو پایین میارن؛

اما جذب مخاطب در اون‌ها واقعی‌تره؛ چون تنها کسایی این عبارت رو سرچ میکنن که واقعاً به‌دنبال دیدن این تبلیغات هستند.

Negative match

این گروه از مچ تایپ‌ها به‌عنوان کلمات مکمل هستند که شما می‌تونید از اون‌ها در کنار هر کدوم از موارد بالا استفاده کنید. استفاده از تطابق منفی خیلی از جاها می‌تونه به کمک تبلیغات شما بیاد، به شرط اینکه استفاده شما درست و منطقی باشه.

این نوع از کیوردها در تبلیغات کلیکی گوگل زمانی استفاده میشه که قصد دارید جستجوی تبلیغ خودتون رو محدود کنید. برای مثال اگر کار شما فروش انواع رنگ‌های ساختمانی باشه می‌تونید با این روش سرچ‌های غیر مرتبط مثل گواش، آبرنگ و رنگ‌های نقاشی رو محدود کنید.

با این کار تبلیغ شما برای افرادی که به‌دنبال رنگ‌های غیر ساختمانی هستند، نمایش داده نمی‌شه. این کار در جذب مخاطب واقعی به شما کمک می‌کنه. توجه کنید که محدودیت بیش‌ از حد کار درستی نیست؛ چون باعث می‌شه ترافیک سایت شما کم بشه و بازدید کننده‌ها کاهش پیدا کنن. برای استفاده درست از هرکدوم از کیوردهای گفته شده بهتره که حتما دوره گوگل ادز رو پشت سر بذارید و از آموزش‌های مفید سایت وی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

اهمیت کلمات کلیدی و انواع مچ تایپ‌ها در گوگل ادز

تبلیغات یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌ها در موفقیت کسب‌و‌کارها و دیده شدن محصولات و خدمات مختلف هستش. از میان راه‌های مختلفی که برای تبلیغات وجود داره، گوگل مؤثرترین و نتیجه بخش‌ترین راه محسوب می‌شه.

سرویس تبلیغات کلیکی گوگل که به‌نام گوگل ادز شناخته می‌شه به صاحبان سایت‌ها کمک می‌کنه با انتخاب انواع مختلف کلمات کلیدی و به‌کار بردن مچ تایپ‌ها سایت خودشون رو به نمایش بذارن و ترافیک سایت رو بالا ببرن.

ازاونجاکه کلمات کلیدی اهمیت زیادی در موفقیت شما دارن و تطابق هر کدوم از کلمات کلیدی با دیگری متفاوته، گذراندن دوره گوگل ادز در سایت وی دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی داره. با شناخت تطابق کلمات و نحوه استفاده از اون‌ها به خوبی می‌تونید ترافیک سایت خودتون رو بالا برده و مخاطب جذب کنید.